" Prima datorie a unei societati

                           este justitia! "



Alexander Hamilton
Home Avocat titular Competente Legislatie
Noutati Legislative Insolventa Mediere Evaluare Legislatie utila Altele
Legături externe Contact

 

Ce este medierea


Medierea reprezintă o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate şi avand liberul consimtamant al partilor.

Medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, acesta fiind persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile.

 

Care este rolul mediatorului

 

Rolul mediatorului este acela de a ajuta partile aflate in conflict si de a facilita comunicarea dintre acestea. Mediatorul nu da soluţii si nu se substituie instantelor de judecata, ci asculta pozitia fiecarui participant si indruma partile spre gasirea variantei celei mai bune pentru acestea, partile decizand conform intereselor lor.

 

  •  Mediatorul foloseste tehnici variate pentru a ajuta partile sa interactioneze in vederea ajungerii la un punct de intelegere comun;
  •  Mediatorul ajuta partile sa isi controleze (re)sentimentele si emotiile astfel incat sa poata analiza din punct obiectiv situatia, imbratinsand mai usor un  eventual compromis;
  •  Mediatorul ajuta partile sa inteleaga si sa simplifice neintelegerile dintre ele;
  •  Mediatorul ajuta partile sa gaseasca o cale de rezolvare a disputei;
  •  Mediatorul ajuta partile sa vada dezavantajele unei stari conflictuale;
  •  Mediatorul ajuta partile sa negocieze pentru rezolvarea situatiei conflictuale aparute;
  •  Mediatorul ajuta partile sa isi asume solutia comuna la care au ajuns prin mediere.

 

Avantajele medierii

 

 Pentru partile aflate in conflict

  •  costuri mai mici (nu se datorează taxe de timbru) fata de costurile unei actiuni in instanta;
  •  rezolvarea rapida a disputei;
  •  flexibilitatea procedurii de mediere;
  •  implicarea activa si nemijlocita a partilor in procesul de mediere (aceastea putand fi asistate de avocat);
  •  confidentialitatea procedurii de mediere;
  •  asigurarea unui cadru privat de discutii;
  •  relansarea relatiilor dintre parti;
  •  sporirea sanselori ca partile sa ajunga la o intelegere.

 Pentru avocati

  •  cresterea clientelei ca urmare a rezolvarii cu celeritate a conflictelor supuse medierii;
  •  raport onorabil intre onorarii si timpul efectiv afectat medierii.

  Pentru instantele de judecata

  •  degrevarea rolului instantelor;
  •  creşterea calitatii actului de justitie;
  •  scaderea costurilor si a cheltuielilor proprii instantelor de judecata.

 

Medierea in Romania

 

Prin adoptarea modificărilor la Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, se trece la un nivel superior al acestei profesii, iar medierea poate fi considerata o solutie la indemana oricarui cetatean pentru rezolvarea litigiilor, pe langa modalitatea clasica de a se adresa unei instante de judecata.

 

Incet, dar sigur piata medierii incepe sa se maturizeze si cei interesati alunga scepticismul si incep sa vada in mediere o cale rapida si sigura de solutionare a situatiilor conflictuale, prin aceasta Romania alaturandu-se celorlalte state din Uniunea Europeana in care institutia medierii joaca un rol important.

 

Apelarea la mediator in cazul in care partile se afla intr-un litigiu elimina dezavantajele consumului de timp, bani si nervi prin salile de judecata.